17‏/11‏/2014
الاثنين, نوفمبر 17, 2014

الدكتورة سهير عثمان عبد الحليم communication 2 ( المحاضرة الأولي )

ترم رابع
communication 2 
المحاضرة الأولي 
للدكتورة سهير عثمان عبد الحليم 


Speaking and writing

 انفو عن المحاضرة الأولي 
تتبعها المحاضرة كاملة 

ملحوظة المذاكرة من المحاضرات اللي علي موقع المركز وليس من الكتاب
تحدثت عن الفرق بين التحدث والكتابة وقامت بتعريف كلا منهم 
Speaking and writing
  قائله ان كلا من التحدث والكتابة يتطلب توضيح الهدف من الموضوع المراد تحقيقه وان يلبي احتياجات الجمهور مع الوضع في الاعتبار مجموعة الافكار المراد تحققها والتي تتطلب قدرة عالية في اللغة 
وتحدثت عن مزايا التحدث بشكل عام مثل
وعلي النقيض يستخدم في الكتابة كل الامكانيات من علامات الترقيم والفقرات واستخدام طريقة الهرم المقلوب لتعويض مشكلة الصوت
عوامل العرض الجيد
 المحتوي  من تقديم معلومة عكس التقرير وان يكون الوقت محدد
البناء نفسه من وجود بداية و وسط و نهاية وان يكون الموضوع متتابع
العنصر البشري
ثم تحدثت عن كيفية الأستعداد  قبل العرض 
وعن كيفية تنظيم العرض
قائله انه يجب ان تكون البداية والنهاية قوية ومؤثرة ثم تبدأ بعبارات الترحيب وتعريف الاسم والهدف من المحاضرة وان تجذب الانتباه وكذلك ان تخزن الملاحظات التي تُحسن من اسلوبك في المرات القادمة وكذلك الانطباع الاول 
واضافت الي كيفية عمل بروفة قبل وقت العرض بفترة 
مثل التحدث امام المرآه او الاصدقاء او امام الكاميرات وملاحظة تعبيرات الوجه وطبيعة نبرات الصوت والوقفات 
قائله انه لابد من التأكد من التحضيرات قبل الدخول 
وعن المعينات البصرية والكلمة او المادة المكتوبة وان تلائم الملابس الحدث والتدريب بشكل عام 
وقالت ان لابد ان تصدق الناس الشخص المتحدث وليس الكلام فقط 
لتحميل المحاضرة وورد اضغط هنا
لتحميل المحاضرة باوربوينت  أضغط هنا

}  Each requires the same clarification of the purpose you want to accomplish , the same ability to keep always in mind  the nature  and  needs of the audience ,and the same thoughtful development of the ideas with  which you  must  supply  the audience in order to accomplish your purpose.
}   Both require an adequate command of language .

}  However there are important differences which result from the different situations in which the communication occurs :
}  The speaker is face-to-face with his audience, the writer is not.
}  This physical presence can be a great advantage to the speaker.
}   His mannerism, and facial expressions can express his personality to the audience and can help him remain in contact with them.
}  The qualities of his voice animate the  words  he  uses  and  hence, the  ideas  they express .

}  In contrast, the writer depends solely on a masterful command of the written language.
}   Careful construction of sentences, precise choice of words, and such typographical devices as punctuation and paragraphing are all he has to take the place of the marvelously communicative qualities of the human voice.

}  And we can say that the advantages of Speaking are the disadvantages of writing .
}  What is a presentation?
}  "Presentations are a way of communication ideas and information to a group" .

Elements of a good presentation
}  Content :
}  It contains information that people need. Unlike reports, it must account for how much information the audience can absorb in one sitting.
}  Structure :
}  It has a logical beginning, middle, and end.
}  It must be sequenced and paced, so that the audience can understand it ,whereas reports have appendices and footnotes.
}  The presenter must be careful not to loose the audience when wandering from the main point of the presentation.
}  Human Element :
}  A good presentation will be remembered much more than a good report because it has a person attached to it.

How do I prepare for an oral presentation?
}  The four main steps that make preparing an oral presentation different from preparing a written document are :
}  Structure.
}  Select visual aids.
}  Practice rehearsal .
}  Make arrangements.

Structure your presentation
}  Use an effective Opening.
}  Welcoming courtesies.
}  Self-identification : your name and job, your background.
}  The intention of the presentation.
}  Attention grabbing, creative openings.
}  Memorize your opening to maintain eye contact.
}  First impressions do matter.

Rehearse your Presentation
}  Get familiar with it, you don’t have to memorize it.
}  Strategies:
}  Speak in a mirror.
}  Speak to a friend.
}  Speak to in a tape recorder, or better a video camera.
}  Check face, eyes, posture and gestures.
}  Check tone and transition.

Make the necessary arrangements
}  Notify audience.
}  Room and seating arrangement.
}  Check visual aids.
}  Check handouts or material.
}  Prepare what you’ll wear according to the occasion, make sure it gives you comfort and self confidence.

Practice your presentation
}  You should remember that credibility of your content is not enough, you must also establish credibility as a speaker.
}  Practicing in advent will increase your self-confidence and poise, improve your wording, identify any gaps in your speech, deal with distractions, and make sure your visual aids are smoothly integrated into your speech.

}  You can Practice your presentation by the following:
}  Use cards
}  Become familiar with your presentation
}  Practice with your visual aids
}  Memorize your opening and closing only
.




بكم نكتمل 
فريق عمل مدونة مستر إعلام








هل أعجبك الموضوع ؟

0 التعليقات:

إرسال تعليق

افضل 10 مواضيع